Devloger

Zagranie o podwójnym znaczeniu

Podwójne Znaczenie

Ujęcie z gry przedstawiające atak o podwójnym znaczeniu

Przykład ataku rozdzielającego o podwójnym znaczeniu

Zagranie o podwójnym znaczeniu to takie zagranie, które ma dwa cele w jednym ruchu. Ten ruch może być strategiczny, taktyczny lub strategiczny i taktyczny.

Strategiczne przykłady

  • Ruch w kluczowy punkt pomiędzy dwa moyo, którego celem jest rozszerzenie jednego moyo podczas redukcji moyo przeciwnika. Znane jest to jako centralna gra/punkt centralny.
  • Odpowiedź na atak przeciwnika z kontrą, która ma na celu obronę/wzmocnienie własnych grup podczas równoczesnego atakowania przeciwnika.
  • Ataki rozdzielające
  • Ataki pochylone, forma podwójnego ataku, w której ruch zagraża kamieniom przeciwnika, ale jeśli uzyska się na niego odpowiedź, to będzie zagrażał innej grupie przeciwnika.

Przykład ataku rozdzielającego dwie grupy białego. Starając się uratować dwie białe grupy, grupa białego na górze może ulec osłabieniu i znaleźć się w poważnym tarapatach. Wówczas atak rozdzielający ma dwa znaczenia: dzieli grupy białego oraz atakuje jego górną grupę. Biały może wybrać porzucenie jednej grupy by uniknąć osłabienia na górze - ale oznacza to, że atak rozdzielający czarnego się powiódł.

Duża część strategii ma na celu stworzenie - przynajmniej - zagrań o podwójnym znaczeniu lub odmawianie ich przeciwnikowi. Wybór odpowiednich zagrań o podwójnym znaczeniu dla najlepszej pozycji globalnej to najbardziej krytyczny punkt wydajnej gry. Jednak zagrania o podwójnym znaczeniu nie gwarantują, że kamienie - i cele - będą sprawnie współpracowały. Dla przykładu, to może być niepoprawne strategiczne by zacząć podwójny atak lub wykonać ruch na końcu gry który może być większy niż podwójne atari.

Taktyczne przykłady

  • Podwójne atari
  • Łamacz drabinki

Niezdarne zagrania o podwójnym znaczeniu

Częstym błędem początkujących jest wykonywanie ruchów o podwójnym znaczeniu, które nie spełniają żadnego z tych celów efektywnie. Te typy ruchów rzadko korzyści i są zazwyczaj grane na niezręcznych punktach, które tworzą dziwne, luźne, cienkie kształty. Silne ruchy o podwójnym znaczeniu również biorą pod uwagę inne ważne aspekty GO, takie jak dobry kształt czy odpowiednie wyczucie czasu.

Jednak to nie reguła

Ruchy o jednym znaczeniu wcale nie muszą być gorsze, od ruchów które mają dwa znaczenia lub więcej. To wszystko zależy, zależy od bardzo wielu rzeczy; momentu, sytuacji taktycznej, sytuacji strategicznej...

Bądź rozważny, myśl, kalkuluj, wybieraj mądrze. Zawsze rozważ właściwe cele, miej świadomość ruchów o wielu celach lecz wybieraj ruchy o pojedynczym znaczeniu lub wielu znaczeniach w zależności od tego, na ile zwiększają one lub utrzymują szanse na zwycięstwo. Wówczas unikamy wątpliwych twierdzeń o preferowaniu ruchów o wielu znaczeniach nad ruchami o jednym znaczeniu.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach. Nie ujawnię nikomu Twojego adresu!