Devloger

Uniwersalne Proverbs: Kiedy masz wątpliwości - tenuki

W razie wątpliwości - tenuki

Istnieje kilka uzasadnień dla tego konkretnego sformułowania:

  1. Kiedy masz wątpliwości, czy możesz coś zyskać w obecnej (lokalnej) sytuacji, to być może dlatego, że twój przeciwnik jest po prostu silniejszy w takich sytuacjach. I prawdopodobnie twój instynkt ma rację. Po co zagrywać kolejny kamień, który może być w gote, kiedy możesz przejąć inicjatywę (sente), by zacząć gdzieś indziej?
  2. Jeśli w danym miejscu było już kilka ruchów i nie ma wyraźnej/widocznej odpowiedzi na ostatni ruch, szanse są na to, że lepsze i większe ruchy są gdzieś indziej na planszy (zazwyczaj).
  3. Jeśli nie uważasz, że potrzebujesz jednego lub kilku ruchów lokalnie by przypieczętować los swojego przeciwnika, możesz mieć rację. Alternatywnie, może tak naprawdę potrzebujesz łamacza drabinki? Więc dlaczego tego nie zrobić? Grając o wiele dalej, blisko jakiejś bitwy, możesz znaleźć świetny ruch o niejednym znaczeniu, niesamowite tesuji.

Można ten proverb również sformułować jako: Kiedy nie wiesz gdzie zagrać - tenuki.

Jesli nie wiesz gdzie grać w sytuacji lokalnej, to logicznym jest, że nie ma tutaj jednego ruchu który się wyróżnia. A jako że nie ma jednego, to są dwa ruchy lub więcej o równej wartości dla gracza. A to oznacza, że nie musi tam grać, ponieważ jeśli jeden ruch straci swoją wartość to drugi wciąż tutaj będzie. I później będzie czas by go wykonać. Oczywiście to nie do końca jest prawdą, ponieważ oba ruchy mogą zniknąć w tym samym momencie. Ale to ma sens, że jeśli masz wątpliwości gdzie wykonać ruch, to znaczy że masz opcje. I jedna z opcji nie jest lepsza od pozostałych. Więc po co wybierać teraz, kiedy możesz zagrać gdzieś indziej gdzie nie ma opcji?

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach. Nie ujawnię nikomu Twojego adresu!